Γιατί όλοι οι γείτονές μας σκέφτονται να αγοράσουν το μαχητικό Gripen;

Αναδημοσίευση από: militaire.gr

Είναι μάλλον δύσκολο να μην παρατηρήσει κάποιος ότι όλες οι γειτονικές μας χώρες που βρίσκονται σε φάση ανανέωσης του αεροπορικού τους στόλου έχουν κάνει μια κοινή επιλογή: θα επιλέξουν το επόμενο μαχητικό τους αεροσκάφος μεταξύ μεταχειρισμένων F-16 ή καινούργιων Gripen που κατασκευάζουν οι Σουηδοί. Ένα αεροσκάφος που είχε παρουσιαστεί και στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του 2000.

Η Βουλγαρία το επέλεξε ήδη και μένει να δούμε τι θα αποφασίσουν Κροατία και Σλοβακία,που ανακοίνωσαν τη περασμένη εβδομάδα ότι εξετάζουν είτε τη λύση μεταχειρισμένων F-16, είτε τα Gripen.

Στο ερώτημα γιατί και η Ελλάδα δεν έχει βάλει στις επιλογές της το σουηδικό αεροσκάφος η απάντηση είναι ότι πάντα το “πολιτικό κριτήριο” των αποφάσεων στους εξοπλισμούς είχε μεγαλύτερο βάρος απ΄ αυτό που του αναλογεί. Πόσο μάλλον τώρα που η Ελλάδα προσβλέπει σε κάθε μορφή βοήθειας μόνο από τις ΗΠΑ.

Είναι τόσο καλό το Gripen; Όσοι είχαν ασχοληθεί με την αξιολόγησή του στα μέσα της δεκαετίας του 2000 έλεγαν ότι είναι το ιδανικό αεροσκάφος για το Αιγαίο. Το μοναδικό “κουσούρι” που χρησιμοποιήθηκε για να μην προχωρήσει παραπέρα η υπόθεση ήταν η εμβέλειά του. “Δεν φθάνει μέχρι Κύπρο”, έλεγαν. Και ποιο φθάνει είναι το λογικό ερώτημα που κανείς δεν απάντησε.

Δεν θα ασχοληθούμε με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τα οποία είναι γνωστά. Πρόκειται για ένα σύγχρονο αεροσκάφος που μπορεί να φέρει όλα τα σύγχρονα όπλα. Αυτό που το κάνει εξαιρετικά ελκυστικό είναι η “οικονομία” του. Και δεν αναφερόμαστε κυρίως στην τιμή αγοράς του.

Οι Σουηδοί είχαν προτείνει στην Ελλάδα ένα ευρύτατο φάσμα επιλογών χρηματοδότησης που ξεκινούσε από δάνειο με το χαμηλότερο επιτόκιο διεθνώς μέχρι ευέλικτες μορφές χρηματοδότησης όπως lease και lease/purchase. Με τη δεύτερη πρόταση το αποκτούν οι Βούλγαροι.

Οι Σουηδοί επίσης είχαν δεσμευτεί για παράδοση μιας μοίρας αεροσκαφών σε 18 μήνες!

Τέλος ο τελευταίος αλλά εξαιρετικά σημαντικός λόγος που έκανε το Gripen πολύ ενδιαφέρον είναι το χαμηλό συνολικό κόστος του . Για 30 χρόνια υπηρεσίας με 7000 ώρες πτήσης το Gripen έχει κόστος κύκλου ζωής που βρίσκεται στο 1/2 του πλησιέστερου μονοκινητήριου ανταγωνιστικού αεροσκάφους και μεταξύ 1/3 και 1/4 των δικινητήριων ανταγωνιστών του.

Προφανώς για όλους τους παραπάνω λόγους το αεροσκάφος των Σουηδών είναι στις επιλογές όλων των χωρών που ενδιαφέρονται για νέο αεροσκάφος. Μην ξεχνάμε ότι το Gripen με ανοιχτές διαγωνιστικές διαδικασίες, επικράτησε σε πέντε διεθνείς διαγωνισμούς (Νότιος Αφρική, Τσεχία, Ουγγαρία, Ταϊλάνδη, Μ. Βρετανία-σχολή πιλότων) .

Είναι θεωρητική η συζήτηση που γίνεται θα πείτει εν όψει και του ταξιδιού του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, θα πείτε. Ωστόσο οι πληροφορίες λένε ότι οι Σουηδοί έχουν κάνει κάποιες κινήσεις υπενθύμισης της ύπαρξης του Gripen.

Η πιο πρόσφατη έκδοση του Gripen στο βίντεο.

Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...