Τα μέτωπα με Eldorado Gold, Ελληνικό και Fraport βάζουν φωτιά στο πολιτικό σκηνικό της χώρας

Αναδημοσίευση από: bankingnews.gr

ΕΛΕΝΗ ΜΠΟΤΑ

Προς αναβολή οδεύει η συνεδρίαση του ΚΑΣ που είχε προγραμματιστεί το απόγευμα της Τετάρτης για το Ελληνικό
Τρεις εμπλοκές στον τομέα των επενδύσεων καλείται να αντιετωπίσει η κυβέρνηση, λίγες ώρες μόνο μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, για ανάγκη ενίσχυσης των επενδύσεων καθώς όπως υποστήριξε αυτός είναι και ο λόγος που τέθηκε ο ίδιος επικεφαλής της task force για τις επενδύσεις.
Όμως ξαφνικά τα μέτωπα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση στον τομέα των επενδύσεων είναι πολλά και έχουν να κάνουν με την απειλή της Eldorado Gold να εγκαταλείψει την Ελλάδα, με το μητροπολιτικό πάρκου του Ελληνικού και την τελική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που θα κρίνει το μέλον της επένδυσης και τέλος με την Fraport και τα περιφερειακά αεροδρόμια.

Στα άκρα η σύγκρουση με την Eldorado Gold

Με την έντονη αντίδραση του Υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη ο οποίος υποστήριξε ότι ο καναδικός Όμιλος δεν έχει μάθει να λειτουργεί σε ευρωπαϊκές χώρες και τον εκπρόσωπο της Ελληνικός Χρυσός να υποστηρίζει ότι «δεν απειλούμε κανέναν δεν στείλαμε κανένα τελεσίγραφο. Υπάρχει εκκρεμότητα για τη διαιτησία εδώ και οχτώ μήνες. Περιμένουμε μέχρι τις 22 του μηνός τις 3 άδειες που νόμιμα πρέπει να μας δοθούν».
Όπως έγραψε και χτες το bankingnews η βασική αιτία της διαμάχης της Eldorado με το υπουργείο Περιβάλλοντος αφορά τη μέθοδο της μεταλλουργίας που θα χρησιμοποιηθεί για την εξόρυξη του χρυσού και αν ο καναδικός Όμιλος θα παράγει όντως χρυσό στην Ελλάδα ή θα εξάγει συμπυκνώματα χρυσού σε άλλες χώρες, χωρίς κανένα όφελος για το ελληνικό δημόσιο.
Να σημειωθεί ότι από την πρώτη έγκριση του επενδυτικού της σχεδίου πριν από έξι χρόνια η Eldorado δεν μπορεί να αποδείξει ότι η μέθοδος μεταλλουργίας την οποία η πρότεινε - «μεθόδου ακαριαίας τήξης» (flash smelting) - μπορεί να εφαρμοστεί στα εδάφη της Χαλκιδικής. Η μέθοδος του flash smelting είναι η μόνη που προκρίνεται από τον καναδικό όμιλο και χρειάστηκε πάνω από τρία χρόνια να εγκριθεί (λίγο πριν τις εκλογές του 2009).
Το καλοκαίρι όμως του 2016, η αρμόδια τεχνική υπηρεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος απέρριψε τη μεταλλουργική μέθοδο της Eldorado Gold ως μη εφαρμόσιμη, λόγω της εξαιρετικά υψηλής περιεκτικότητας στο τοξικό στοιχείο αρσενικό.
Το Υπουργείο ανέφερε ότι εάν προχωρήσει η εξόρυξη χρυσού στην περιοχή, θα εκπέμπονται ετησίως στην ατμόσφαιρα 20.000 τόνοι αρσενικού.
Η Eldorado αν και κλήθηκε να τροποποιήσει το σχέδιο της, δεν έκανε.
Ακουλούθησε η προσφυγή της εταιρείας στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και εν συνεχεία η απόφαση του Δημοσίου να προσφύγει στη διαίτησια. Και εν συνεχεία στην απειλή της Eldorado Gold ότι θα αποχωρήσει από την Ελλάδα.
Στελέχη πάντως της αγοράς εκτιμούν ότι ο καναδικός Όμιλος δεν θα πραγματοποιήσει την απειλή του καθώς σε αυτή την περίπτωση έχε πολύ περισσότερα να χάσει απ΄’ ότι να κερδίσει.

Η κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΑΣ για το Ελληνικό...οδεύει σε αναβολή

Εν τω μεταξύ αναβλήθηκε η συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) που είχε προγραμματιστεί για το απόγευμα της Τετάρτης με μοναδικό θέμα στην ημερήσια διάταξη το σχέδιο ανάπτυξης του Ελληνικού.
Η αναβολή της συνεδρίασης κρίθηκε απαραίτητη καθώς η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να πείσει τα μέλη του ΚΑΣ να μην κηρύξουν αρχαιολογική ζώνη μεγάλο τμήμα του Ελληνικού και να δώσουν το πράσινο φως στην επένδυση της Lamda Development.
Μισή ώρα πριν τη συνεδρίαση της Τετάρτης, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων είχε προγραμματίσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Υπουργείο Πολιτισμού, ζητώντας την κήρυξη του Ελληνικού ως αρχαιολογικής ζώνης.
Με ανακοίνωσή του καλούσε την υπουργό Λυδία Κονιόρδου να ενεργήσει «για την άμεση κήρυξη-οριοθέτηση ως αρχαιολογικών χώρων των περιοχών όπου εκτείνονται εντοπισμένες, ορατές και μη, αρχαιότητες στην περιοχή Αγίου Κοσμά-Ελληνικού και στους Δήμους Αλίμου και Ελληνικού-Αργυρούπολης, όπως ο νόμος ορίζει».
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης, η επένδυση του Ελληνικού, έκτασης 6.200 στρεμμάτων, προβλέπει επτά ζώνες πολεοδόμησης με χρήσεις αμιγούς κατοικίας, γενικής κατοικίας και εμπορικού κέντρου και τρεις ζώνες ανάπτυξης. Το χρονοδιάγραμμα κατασκευής ανέρχεται σε 25 χρόνια από την έναρξη των κατασκευών.
Στην περίπτωση που το ΚΑΣ γνωμοδοτήσει θετικά για την κήρυξη μέρους της έκτασης σε αρχαιολογικό χώρο, τότε η επένδυση ναυαγεί, ενδεχόμενο που πρέπει να αποτραπεί αφού η ολοκλήρωση της επένδυσης αποτελεί προαπαιτούμενο εκ μέρους των δανειστών.

Η διένεξη με την Fraport

Eνα νέο μέτωπο άνοιξε εσχάτως η κυβέρνηση με την γερμανική Fraport που έχει αναλάβει τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, με επίκεντρο αυτό της Θεσσαλονίκης.
Η κοινοπραξία είχε υποβάλλει αίτημα στο υπουργείο Μεταφορών, την οποία είχε επιμεληθεί η Intrakat, στην οποία ζητά την μη αναβάθμιση του τμήματος που συναντώνται οι διάδρομοι προσαπογειώσεων 10/28 και 16/34 του αεροδρομίου «Μακεδονία», χαρακτηρίζοντας το ως μη απαραίτητο.
Ωστόσο, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΥΠΑ θεωρούν ότι τα έργα οφείλουν να συνεχιστούν, τόσο για τεχνικούς λόγους όσο και για λόγους ασφαλείας και για το λόγο αυτό απάντησε αρνητικά στο θέμα της εταιρείας.
Επομένως, οι εργασίες θα εκκινήσουν τον Οκτώβριο, με ορίζοντα ολοκλήρωσης στις 30/4/18.
Αυτό ήταν και η αφορμή για την επίθεση που εξαπέλυσε το πρωί της Τρίτης ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος ανέφερε χαρακτηριστικά: «η κοινοπραξία Fraport, που ανέλαβε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μέχρι στιγμής δεν έχει δώσει καλά δείγματα γραφής».
Όπως υποστήριξε ο κ. Σπίρτζης, «η Fraport δεν έχει προχωρήσει στις επενδύσεις που όφειλε να προχωρήσει, ενώ έχουμε προβλήματα ακόμη και με την καθαριότητα στις τουαλέτες, που είναι σε πολλά αεροδρόμια χειρότερη από αυτά που βλέπαμε και υπήρχαν στο παρελθόν», υποστήριξε, καλώντας την εταιρεία «να καταλάβει ότι είναι μια εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων, δεν είναι μια εταιρεία που θα πει στη χώρα τι έργα να κάνει και ποια δεν θα κάνει». «Να αφήσει τις διάφορες παρατηρήσεις για το πώς και τα ποια έργα θα γίνουν, καθώς τα έργα αυτά είναι στη σύμβαση και είναι υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου, είναι συγχρηματοδοτούμενα έργα και έχουν εγκριθεί και οι μελέτες και τα χρονοδιαγράμματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τους φορείς, που τα επιβλέπουν», πρόσθεσε.
Ο υπουργός διευκρίνισε ότι «πριν λίγους μήνες η Fraport ήταν εκείνη που παρακαλούσε να μην συνεχιστούν τα έργα και να πάνε λίγο πίσω, για να μπορέσει να λειτουργήσει τους τουριστικούς μήνες το αεροδρόμιο. Τι άλλαξε; Γιατί δεν είπε πριν λίγους μήνες να ακυρωθεί και να μη συνεχιστεί το έργο;», διερωτήθηκε για να συμπληρώσει: «Όταν έδωσε την προσφορά της, ή όταν ήταν να γίνει η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων, δεν έκανε καμία παρατήρηση για το έργο, όταν είχε όλα τα στοιχεία στη διάθεσή της και στα χέρια της, όταν είχε πρόσβαση στα αεροδρόμια, όταν έκανε όποια μέτρηση ήθελε, όταν μπορούσε να πάρει όποιες μελέτες ήθελε».
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...