Μπορεί η Βόρεια Κορέα να καταρρίψει ένα αμερικάνικο στρατιωτικό αεροσκάφος;

589724 - pixabay.com
Αναδημοσίευση από: proelasi.org

Σε μια συνέντευξη τύπου στην Νέα Υόρκη τη Δευτέρα, ο υπουργός εξωτερικών της Βόρειας Κορέας κατηγόρησε τον πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (ΗΠΑ) Ντόναλντ Τραμπ ότι κήρυξε τον πόλεμο μέσω twitter και ο υπουργός απείλησε με την κατάρριψη των βομβαρδιστικών της πολεμικής αεροπορίας των ΗΠΑ (USAF) που πραγματοποιούν πτήσεις κοντά στην κορεατική χερσόνησο.

Ο Ρι Γιονγκ Χο, δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι η χώρα του “διατηρούμε το δικαίωμα να καταρρίψουμε τα στρατηγικά βομβαρδιστικά των ΗΠΑ ακόμα και αν αυτά δεν βρίσκονται εντός του εναερίου χώρου της χώρα μας”. Οι δηλώσεις του προκύπτουν μετά από τον πόλεμο λέξεων μεταξύ των δύο χωρών σχετικά με το πρόγραμμα βαλλιστικών πυραύλων και πυρηνικών όπλων της Βόρειας Κορέας.

Η συνέντευξη έγινε μετά την πτήση πάνω από τα διεθνή ύδατα, την 23η Σεπτεμβρίου 2017, “ανατολικά της Βορείου Κορέας”, των βομβαρδιστικών B-1B Lancer της USAF συνοδευόμενα από αεροσκάφη F-15C που η διοίκηση Ειρηνικού των ΗΠΑ δήλωσε ότι ήταν “στο βορειότερο σημείο της αποστρατικοποιημένης ζώνης (DMZ) όπου οποιοδήποτε μαχητικό ή βομβαρδιστικό αεροσκάφος έχει πετάξει ανοιχτά των ακτών της Βόρειας Κορέας κατά τον 21ο αιώνα”.

Σύμφωνα με τα νοτιοκορεάτικα μέσα ενημέρωσης τα οποία επικαλέστηκαν πηγές από τις υπηρεσίες πληροφοριών της χώρας, η διαδρομή των B-1B τα οδήγησε περίπου 90 μίλια από την βορειοκορεατική παραθαλάσσια πόλη Σινπο και στο πλησιέστερο σημείο της περιοχής πυρηνικών δοκιμών Πουνγκι-ρι, αλλά μακριά από το βεληνεκές των γνωστών επίγειων αντιαεροπορικών συστημάτων μεγάλης εμβέλειας. Η διαδρομής της πτήσης των βομβαρδιστικών ήταν επίσης πολύ πίσω απο την αυτοανακηρυχθείσα στρατιωτική ζώνη των 50 μιλίων, η οποία δεν αναγνωρίζεται από τις ΗΠΑ.

Σε αυτές τις αποστάσεις, θα ήταν μια σημαντική πρόκληση για τον Βορρά να στοχοποιήσει αποτελεσματικά οποιαδήποτε υπερπτήση των ΗΠΑ. Όπως οι περισσότερες συμβατικές δυνάμεις της, το δίκτυο αεράμυνας της Βόρειας Κορέας είναι μεγάλο σε ποσότητες αλλά αμφισβητήσιμης ποιότητας λόγω της παλαιότητας του, δεδομένου οτι η χώρα εμποδίζεται να εισάγει στρατιωτικές ικανότητες λόγω του εμπάργκο των Ηνωμένων Εθνών.

Η πολεμική αεροπορία του κορεατικού λαϊκού στρατού λειτουργεί μια σμηναρχία με τα σοβιετικής εποχής αναχαιτιστικά Mikoyan-Gurevich MiG-23 και MiG-29 να είναι η αεροπορική αιχμή του δόρατος της. Αριθμώντας περίπου 30 αεροσκάφη κάθε τύπου, αυτά χρονολογούνται από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 ως τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και δεν πιστεύεται οτι έχουν δεχθεί σημαντικές αναβαθμίσεις μετά από την παράδοση τους στην Βόρεια Κορέα.

Και οι δύο τύποι αναπτύσσονται σε βάσεις κοντά στην πρωτεύουσα Πιονγιάνγκ δίπλα στην απομονωμένη ηγεσία της χώρας, αν και η χώρα είναι γνωστό οτι αναπτύσσει αεροπορικά αποσπάσματα σε άλλες βάσεις όπου και όταν χρειαστεί, με αποσπάσματα να έχουν επισημανθεί σε βάσεις κοντά στην DMZ με την Νότια Κορέα περίπου τη στιγμή της βύθισης μίας νοτιοκορεατικής κορβέτας και τον βομβαρδισμό ενός νησιού της Νότιας Κορέας από την Βόρεια Κορέα.

Το CNN, επικαλούμενο αμυντικούς αξιωματούχους των ΗΠΑ, μετέδωσε αυτή την εβδομάδα ότι “ένας μικρός αριθμός” MiG έχει αναπτυχθεί σε βάση στην ανατολική ακτή της Βόρειας Κορέας , κατά πάσα πιθανότητα την Γουσάν, μαζί με εξωτερικές δεξαμενές καυσίμων για να αυξηθούν οι χρόνοι πτήσης τους και με πυραύλους αέρος-αέρος. Μια τέτοια κίνηση θα δώσει τη δυνατότητα στους βορειοκορεάτες να αντιδράσουν άμεσα όταν επιλέξουν να ενεργήσουν σε μια άλλη υπερπτήση πάνω από την ακτή, όπως είχαν κάνει νωρίτερα το 2003 όταν MiG-23 και MiG-29 αναχαίτισαν αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών RC-135 της USAF 150 μίλια από τις ακτές.

Ωστόσο, μια απόπειρα πραγματοποίησης αεροπορικών επιθέσεων από την Βόρεια Κορέα είναι απίθανο να είναι επιτυχής, ειδικά αν τα βομβαρδιστικά αεροσκάφη των ΗΠΑ υποστηρίζονται από αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης, τα οποία περιστρέφονται εκτός του βεληνεκούς της Βόρειας Κορέας ή/και συνοδεύονται από φίλια μαχητικά αεροσκάφη. Τα MiG του Βορρά, τα οποία χρησιμοποιούνταν για επιχειρήσεις κατά μήκος των σοβιετικών γραμμών βοηθούμενα απο στενό επίγειο έλεγχο, θα είναι σε μειονεκτική θέση όταν θα πραγματοποιήσουν επιχειρήσεις μακριά από τις ακτές.

Αυτό αφήνει την καλύτερη ευκαιρία μιας κατάρριψης να περάσει μέσα απο το δίκτυο πυραύλων επιφανείας αέρος, ή SAM. Το SAM με το μεγαλύτερο βεληνεκές στο οπλοστάσιο της Βόρειας Κορέας είναι το ρωσικό NPO Almaz S-200, πιο γνωστό στη Δύση ως SA-5 Gammon. To S-200 είναι ένα σοβιετικό σύστημα της δεκαετίας του 1960 το οποίο χρησιμοποιείται για την στόχευση σε μεγάλο υψόμετρο, μικρότερης ευελιξίας αεροσκαφών με τους πυραύλους του που έχουν καθοδήγηση μέσω ραντάρ. Έχει μέγιστη εμβέλεια 150 ή 250 μιλιών, ανάλογα με την υπο-έκδοση του πυραύλου.

Το μέγεθος του S-200 σημαίνει ότι επιχειρεί από σταθερές τοποθεσίες, τουλάχιστον, με δύο τέτοιες τοποθεσίες να έχουν εντοπιστεί στην Βόρεια Κορέα και ανατολικά της Πιονγιάνγκ, καλύπτοντας αντίστοιχα την δυτική και ανατολική ακτή. Η Βόρεια Κορέα πιστεύεται ότι χρησιμοποιεί τέσσερις πυροβολαρχίες S-200 που παραδόθηκαν το 1987 ή 1988, οι οποίες θα ισοδυναμούν με 24 εκτοξευτές, αν και τα νοτιοκορεατικά μέσα ενημέρωσης ισχυρίστηκαν ότι ο Βορράς ίσως να διαθέτει περισσότερους από 40 εκτοξευτές.

Το σύστημα είναι μια γνωστή ικανότητα όσο αφορά τα ηλεκτρονικά χαρακτηριστικά του και τα χαρακτηριστικά πτήσης του. Έχει εκτοξευθεί επιθετικά από την Λιβύη κατά τη δεκαετία του 1980 και ξανά από τη Συρία στις αρχές αυτού του έτους, χωρίς όμως να καταφέρει να χτυπήσει τους στόχους του. Είναι απίθανο το σύστημα να είναι αποτελεσματικό σε περιβάλλον κορεσμένο με ηλεκτρονικά αντίμετρα, ο μεγάλος πύραυλος τους δεν θα είναι αρκετά ευέλικτος ενάντια σε έναν ευέλικτο στόχο στο έσχατο σημείο του βεληνεκούς του.

Πρόσφατα η Βόρεια Κορέα επέδειξε ένα νέο τοπικής παράγωγης σύστημα SAM μεγάλης εμβέλειας γνωστό και ως το KN-06. Αυτό το σύστημα, που μεταφέρεται από φορτηγό, είναι παρόμοιο οπτικά και σε διαστάσεις με τα SAM μεγάλης εμβέλειας S-300 της Ρωσίας ή τα κινεζικά HQ-9, που εκτοξεύονται κατακόρυφα μέσα από κυλινδρικούς πύραυλο-σωλήνες και καθοδηγούνται από ραντάρ διάταξης φάσης που έχει κάποια ομοιότητα με το ραντάρ 30N6 των S-300.

Λίγα είναι γνωστά δημοσίως σχετικά με την απόδοση ή αποτελεσματικότητα του KN-06, αν και η Βόρεια Κορέα ισχυρίζεται οτι διαθέτει βεληνεκές σχεδόν 100 μιλίων. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας Κιμ Γιονγκ Ουν έδωσε το πράσινο φως για την μαζική παραγωγή του συστήματος μετά από αρκετές δοκιμαστικές εκτοξεύσεις, αν και οι πηγές ισχυρίζονται οτι καμία γνωστή προσβολή δεν καταγράφηκε κατά τη διάρκεια των δοκιμών.

Η Βόρεια Κορέα εξελιφθηκε στην κατάρριψη ενος αμερικανικού αεροσκάφους απο το τέλος του Κορεατικού Πολέμου το 1953 (αν και η κορεατική χερσόνησος παραμένει σε τεχνική εμπόλεμη κατάσταση). Κατέρριψε ένα αεροσκάφος συλλογής πληροφοριών EC-121 του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ πάνω από τα διεθνή ύδατα το 1969 και ένα ελικόπτερο OH-58 του Στρατού των ΗΠΑ το οποίο από αμέλεια ξεστράτισε κατά μήκος της DMZ το 1994. Ωστόσο, η ικανότητα του Βορρά να πράξει ξανά το ίδιο το 2017 είναι αμφισβητήσιμη.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί οτι η Βόρεια Κορέα έχει δείξει την ικανότητα της να περιμένει την ώριμη ευκαιρία για την κατάλληλη στιγμή πριν επιτεθεί, όπως στην βύθιση της κορβέτας της Νότιας Κορέας τον Μάρτιο του 2010, εξι μήνες μετά την ναυτική σύγκρουση με τον Νότο που είχε ως αποτέλεσμα αρκετοί βορειοκορεάτες ναύτες να πεθάνουν ή τραυματιστούν.

Mike Yeo

Απόδοση/Μετάφραση απο το DefenceNews.Com για την Προέλαση.
Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ
Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...
loading...