Το κούρεμα του χρέους εγείρει σωρεία ερωτημάτων

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΜΒΟΥΚΑΣ

Σε πολυάριθμες αναλύσεις μας από τη θέση αυτή, έχουμε υποστηρίξει ότι η δραματική αύξηση του δημοσίου χρέους της Ελλάδας μετά το 1974 και ιδίως μετά το 1980, υπήρξε το επονείδιστο αποτέλεσμα της διαχείρισης των Δημοσίων Οικονομικών από ανεγκέφαλες και διεφθαρμένες κυβερνήσεις. Κατά την περίοδο 1974-2014, το δικομματικό καθεστώς ΠΑΣΟΚ-ΝΔ είχε στήσει έναν διεφθαρμένο μηχανισμό καρεκλοκένταυρων της κρατικής-τραπεζικής εξουσίας, ο οποίος εξαρτούσε τη λειτουργία και τη συντήρησή του από τις μίζες, τα γρηγορόσημα και τις αρπαχτές, συντελώντας έτσι στις υπερβάσεις των κρατικών δαπανών και την υπερδιόγκωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Λαμβάνοντας υπόψη όμως ότι η υπερμεγέθυνση των κρατικών ελλειμμάτων τροφοδοτούσε τη συνεχή αύξηση του χρέους, συνάγεται ότι η κληρονομιά από τη μια γενεά στην επόμενη ενός πελώριου δημοσίου χρέους, ήταν το τραγικό συνεπακόλουθο της διαπλοκής και της διαφθοράς του δικομματικού συστήματος εξουσίας ΠΑΣΟΚ-ΝΔ.

Η χρεοκοπία της Ελλάδας το 2009 ήταν αναπόφευκτη και νομοτελειακά προδιαγεγραμμένη. Ωστόσο, εκτός της διαφθοράς και της ασυδοσίας του κυβερνητικού-τραπεζικού συστήματος εξουσίας, ένας σημαντικότατος παράγοντας που αργά και σταθερά σαν σκόρος διάβρωνε τον παραγωγικό ιστό της εθνικής οικονομίας, ήταν η διαχρονική αποδυνάμωση της ανταγωνιστικότητας του οικονομικού μας συστήματος. Μετά τη χρεοκοπία του 2009, η καταβαράθρωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας επιτείνεται, αποτελώντας το πρωταρχικό αίτιο της ανεξέλεγκτης ανοδικής τάσης του δημοσίου χρέους σε συνθήκες παρατεταμένης ύφεσης. Η έξοδος της ελληνικής οικονομίας από το τέλμα της ύφεσης και η επίτευξη ικανοποιητικών αναπτυξιακών επιδόσεων, προϋποθέτει τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του οικονομικού μας συστήματος. Η ανάπτυξη θα συνδράμει στη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Άρα, η αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, συνιστά την ουσιαστική συνθήκη για την επίτευξη αξιόλογων αναπτυξιακών επιδόσεων και την εξυγίανση των Δημοσίων Οικονομικών.

Τις τελευταίες μέρες επανήλθε στην επιφάνεια της τρέχουσας πολιτικοοικονομικής επικαιρότητας, το θέμα ενός τρίτου κουρέματος του δημοσίου χρέους της χώρας. Ως συνήθως, ελέω αμερικανικών βάσεων στην Κρήτη, η υπερδύναμη των ΗΠΑ αποτελεί τον κυριότερο σύμμαχο της Ελλάδας στην υπόθεση του τρίτου κουρέματος. Σε χθεσινές δηλώσεις του, ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζακ Λιού, προέβη στις ακόλουθες ένθερμες για τη χώρα μας δηλώσεις: «Η μόνη σταθερή απάντηση σε ένα μη βιώσιμο χρέος είναι η αναδιάρθρωσή του... Το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν είναι βιώσιμο... η μόνη σταθερή απάντηση σε ένα μη βιώσιμο χρέος είναι η αναδιάρθρωσή του... όταν όλοι μιλούν για τη σχέση χρέους προς ΑΕΠ πρέπει πάντα να θυμόμαστε ότι το ποσοστό μειώνεται όταν η οικονομία αναπτύσσεται... Το χρέος αυξάνεται όταν η οικονομία συρρικνώνεται... το ερώτημα είναι πως θα γίνει η αναδιάρθρωση του χρέους... όσο συντομότερα αποφασιστεί αυτό τόσο το καλύτερο...».

Οι δηλώσεις του Τζακ Λιού σίγουρα βρίσκουν όλους τους Έλληνες σύμφωνους. Ωστόσο, ο κ. Λιού, το ΠΑΣΟΚ με τη ΝΔ που μας έβαλαν στην περιπέτεια των μνημονίων και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, θα πρέπει να δώσουν πειστικές απαντήσεις στον ελληνικό λαό σε μια σειρά ουσιαστικών ερωτημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα δύο κουρέματα του Φεβρουαρίου και του Δεκεμβρίου 2012, συνέβαλαν στο ψαλίδισμα του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης κατά 138 δις ευρώ (€). Ερώτημα: Μετά τα δύο γενναιόδωρα κουρέματα του 2012, γιατί το δημόσιο χρέος της χώρας δεν έγινε βιώσιμο; Και κυρίως γιατί το δημόσιο χρέος εξακολουθεί να αυξάνει; Η διεθνής εμπειρία διδάσκει ότι η οποιαδήποτε μέθοδος αναδιάρθρωσης (κουρέματος) του δημοσίου χρέους μιας χώρας, πάντοτε συνοδεύεται από αυστηρά μέτρα λιτότητας που συνήθως προκαλούν τη λαϊκή κατακραυγή.

Τα μέτρα αυτά κινούνται στο πλαίσιο ενός προγράμματος μακροοικονομικής πολιτικής, που υιοθετούνται σε χρονικό ορίζοντα κάποιων ετών. Ερώτημα: Τα κόμματα εξουσίας στη χώρα μας έχουν επεξεργαστεί κάποιο πρόγραμμα μακροοικονομικής πολιτικής, που θα συνοδεύει το τρίτο κούρεμα ή βασίζονται στο κουαρτέτο που θα μας φορέσει καπέλο το τέταρτο μνημόνιο; Σύμφωνα με δικούς μας υπολογισμούς, το εσωτερικό δημόσιο χρέος της χώρας εκτιμάται σήμερα σε 80 δις €. Ερώτημα: Το εσωτερικό χρέος των 80 δις € θα μπει στο κούρεμα; Το Δεκέμβριο του 2012, όταν έγινε το δεύτερο κούρεμα του χρέους της κεντρικής κυβέρνησης, το βραχυπρόθεσμο χρέος που αντικατοπτριζόταν σε έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου, ανερχόταν μόλις σε 15 δις €. Τον Δεκέμβριο του 2016, το απόθεμα των εντόκων εκτιμάται σε 550 δις €. Ερώτημα: Το βραχυπρόθεσμο χρέος των 550 δις € θα μπει στη διαδικασία του τρίτου κουρέματος; Αναμφίβολα, το κούρεμα του δημοσίου χρέους εγείρει σωρεία σοβαρότατων ερωτημάτων.

Μοιράσου στο Google Plus
Αν βρήκατε το άρθρο ενδιαφέρον, κάντε κλικ εδώ

Για γρήγορη και άμεση ενημέρωση ακολουθείστε μας στο Twitter και στο Google+.

loading...