Γιατί ξέσπασε η πυρκαγιά στο NORMAN ATLANTIC. Το REPORT της τελευταίας επιθεώρησης

του Στρατή Μαζίδη
μόνο για τη Freepen.gr

Από το πρωί έως αυτή τη στιγμή παρακολουθώ διαρκώς το θέμα με το τραγικό συμβάν του NORMAN ATLANTIC όπου δυστυχώς οι αναλήθειες και οι δημοσιογραφικές υπερβολές να ανακαλύψουμε λαβράκια μέσα σε ένα εξελισσόμενο ανθρώπινο δράμα, δεν έλειψαν.

Η 11ετης και πλέον, εμπειρία μου και στο τμήμα operation ναυτιλιακής εταιρείας με βοήθησε να διαμορφώσω μια δική μου άποψη για τα γεγονότα με βάση τα στοιχεία και όχι να πετάμε καταγγελίες στον αέρα.

Το αξιόπλοο του πλοίου και ο τελευταίος έλεγχος στις 19 Δεκεμβρίου 2014 στην Πάτρα

Ακούσαμε ότι πραγματοποιήθηκε σχετική επιθεώρηση. Εδώ πρέπει να ενημερώσουμε πως τα πλοία περνούν διαρκώς εξονυχιστικούς ελέγχους από σειρά φορέων όπως η σημαία, η κλάση και τα PSC (Port State Control).

Το πρόβλημα των εξαεριστικών που είχε διαπιστωθεί, επισκευάστηκε αμέσως και το πλοίο κρίθηκε αξιόπλοο από τη Λιμενική Αρχή που διηξήγαγε τον έλεγχο.

Οι παρατηρήσεις μάλιστα των PSC (λιμενικές αρχές) συνοδεύονται από αντίστοιχη ένδειξη όπως η 99 που σημαίνει απαγόρευση απόπλου πριν τη συμμόρφωση με την παρατήρηση.

Ας δούμε όμως τι ανέφεραν αυτές οι παρατηρήσεις στις 19/12/2014 για το NORMAN ATLANTIC:



Η πρώτη κάνει λόγο για τις θύρες πυρασφάλειας οι οποίες βρέθηκαν να μη λειτουργούν σωστά.

Η τρίτη παρατήρηση κάνει λόγο για έλλειψη βοηθημάτων ασφαλείας όπως φωτισμός, μπαταρίες και διακόπτες.

Η τέταρτη για κλείσιμο συσκευών και υδατοστεγανών θυρών που δεν ευρέθησαν όπως απαιτείται.

Η πέμπτη και η έκτη αφορούν παρατηρήσεις στα σωστικά.

Από ότι παρατηρούμε, οι παρατηρήσεις φαίνεται από πρώτη άποψη να έχουν σχέση με τα γεγονότα που ακολούθησαν. Ωστόσο οι αρχές έκριναν πως το πλοίο είναι αξιόπλοο. Η έρευνα θα δείξει τι πραγματικά συνέβη και πιστέψτε με, επειδή μια σειρά αρχών θα ανακατευθούν, και ιδίως η πλευρά των ασφαλιστών, κανείς δεν πρόκειται να χαριστεί σε κανέναν αν βρεθεί κάτι.

Υπεράριθμοι επιβάτες

Όταν πρωτοακούστηκε ο αριθμός των επιβατών, υπήρξαν οι πρώτες υπόνοιες περί υπεράριθμων επιβατών. Άλλη μια ανακρίβεια που εύκολα μπορεί να εξακριβωθεί.

Οι εποχές που ο καθένας φόρτωνε ότι ήθελε έχουν παρέλθει. Καταρχήν υπάρχει το safe manning (πιστοποιητικό) που στα φορτηγά που ήμουν, ανέφερε επακριβώς τον αριθμό του πληρώματος και των επιτρεπομένων επιβατών. Δυστυχώς τα πιστοποιητικά των πλοίων δεν είναι σε δημόσια θέα στις ιστοσελίδες των νηογνωμώνων και εν προκειμένω του RINA.

Το NORMAN ATLANTIC, πρώην SCINTU και ΑΚΕΜΑΝ STREET, είναι ένα Ro-Ro/Passenger Ship (Ro-Pax), υπερσύγχρονο αφού ναυπηγήθηκε το 2009, ανήκει στην ιταλική "Visemar di Navigazione" και είναι χρονοναυλωμένο στην ΑΝΕΚ.

Η μεταφορική του ικανότητα όπως μπόρεσα να την εντοπίσω στο διαδίκτυο είναι 850 επιβάτες.

Άρα δεν τίθεται θέμα υπεράριθμων. Άλλωστε ευθύνη σε αυτό θα είχαν και οι λιμενικές αρχές που επιβλέπουν τις διαδικασίες φορτο-εκφόρτωσης των επιβατηγών.

Γιατί ξέσπασε η πυρκαγιά

Από πρώτης άποψης η λογική οδηγεί σε δύο συμπεράσματα. Είτε σε κάποιο βραχυκύκλωμα που προκάλεσε μικρή έκρηξη - σπινθήρα και πυρκαγιά, είτε τουμπάρισε κάποιο όχημα ή βιτιοφόρο με ικανή ποσότητα καυσίμου.


Εδώ εγείρονται τα πραγματικά ερωτηματικά

Για όσους θυμούνται το χειμώνα του 1983 απέπλευσε από την Κάρυστο το οχηματαγωγό «ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ» του Αυγουστή Πολέμη με δύναμη 10 μποφόρ που εκτελούσε το δρομολόγιο Ραφήνα - Κάρυστος - Ανδρος - Τήνος.


Από εγκληματική αμέλεια δεν είχε δεθεί ένα βυτιοφόρο το οποίο μόλις το πλοίο πέρασε τον κάβο Μαντήλα (ένα νησάκι με το που αφήνεις τον κόλπο της Καρύστου) και βγήκε στο κάβο Ντόρο, τουμπάρισε, έγινε έκρηξη και το πλοίο βυθίστηκε.

Αν μάλιστα δεν είχε σπεύσει το ΚΑΣΤΡΙΑΝΗ ΚΕΑΣ (μετέπειτα ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ) θα είχαν πνιγεί όλοι και όχι τα περίπου 40 άτομα. Και κάπως έτσι έσβησε μια θρυλική εταιρεία του Αιγαίου που τα υπόλοιπα καλοτάξιδα πλοία της ταξίδεψαν (και ορισμένα συνεχίζουν) με άλλα σινιάλα για δεκαετίες στα ελληνικά νερά.

Άραγε στο NORMAN ATLANTIC ήταν δεμένα / ασφαλισμένα με αλυσίδες τα οχήματα; Ή κάποιο τουμπάρισε και είχαμε μια επανάληψη του σκηνικού;

Αυτό είναι κάτι που θα το αποκαλύψει η έρευνα. Ωστόσο προκύπτει και μια ακόμη απορία, εκτιμώ πολύ σημαντικότερη. 



Είτε βραχυκύκλωμα, είτε τουμπάρισμα και έκρηξη, είτε κάτι άλλο, υπήρξε νεκρός χρόνος που πέρασε ανεκμετάλλευτος; Τι συνέβη τα πρώτα λεπτά της πυρκαγιάς; Δε δούλεψαν τα συστήματα πυρασφάλειας και πυρόσβεσης; Εκ του αποτελέσματος μάλλον όχι.

Δεν υπήρχαν μέλη του πληρώματος σε κάθε κατάστρωμα γκαράζ;

Ο Security Officer του πλοίου, συνήθως στα φορτηγά βάζουμε έναν ανθυποπλοίαρχο, δεν εγκατέστησε βάρδιες να επιτηρούν τα γκαράζ; Με 10 μποφόρ δύναμη και swell (κυματισμό ταξίδευε) δεν έπρεπε να υπάρχει διαρκώς το λιγότερο ένας, αν όχι και δύο, σε κάθε κατάστρωμα αυτοκινήτων να επιτηρεί;

Επιστροφή στην Κέρκυρα

Ο καπετάνιος προσπάθησε να γυρίσει προς Κέρκυρα. Ωστόσο έχασε το πηδάλιο. Κι αυτό θα πρέπει να διερευνηθεί.

Το δραματικό μήνυμα του καπετάνιου

Το γύρο του διαδικτύου και των τηλεοπτικών σταθμών έκανε το ηχητικό mayday. Μόνο που δεν ήταν κανένα δραματικό μήνυμα του καπετάνιου αλλά η επανάληψη του αρχικού σήματος βοήθειας του πλοίου από το ΡΑΔΙΟ ΟΛΥΜΠΙΑ.

Το μαύρο κουτί (SVDR)

Σε κάθε πλοίο είναι υποχρεωτική η εγκατάσταση τα τελευταία χρόνια μιας συσκευής που λέγεται SVDR που καταγράφει το τελευταίο 24ωρο.

Τι κάνει το SVDR

Το Voyage Data Recorder είναι ένα σύστημα, το οποίο εγκαθίσταται στη γέφυρα του πλοίου, και μπορεί και αναγιγνώσκει και να καταγράψει όλες τις πληροφορίες οι οποίες αφορούν το ταξίδι του πλοίου, έτσι ώστε να διευκολύνονται οι ερευνητές του ατυχήματος να βρουν τα αίτια του γεγονότος. Δηλαδή μπορεί και καταγράφει συνομιλίες της γέφυρας, τις επικοινωνίες της γέφυρας μέσω της συχνότητας VHF, την ημερομηνία, την ώρα και τη θέση του πλοίου, την κατεύθυνση του πλοίου, την ταχύτητα που έχει αναπτύξει, την εικόνα του Radar, το βύθισμα του πλοίου(δηλαδή πόσο τμήμα το πλοίου βρισκόταν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού), την κατάσταση των μηχανών του πλοίου και την ανταπόκρισή τους στις εντολές του πλοιάρχου τους, συναγερμούς οι οποίοι τέθηκαν σε λειτουργία, την ανταπόκριση του πηδαλίου στις εντολές που δέχεται από το χειριστή και την ταχύτητα του πλοίου. Εκτός από τα δεδομένα του πλοίου το VDR έχει τη δυνατότητα και αναγιγνώσκει και δεδομένα εξωτερικά του πλοίου, όπως η κατεύθυνση και η δύναμη του ανέμου και η κατάσταση της θάλασσας. Συνεπώς θα παρέξει στους εμπειρογνώμωνες πολύτιμες πληροφορίες για την επικρατούσα κατάσταση στο πλοίο αλλά ενδεχομένως χρήσιμα στοιχεία ως προς την αρχή των γεγονότων.


Διατάχθηκε εγκατάλειψη;

Σχεδόν εξαρχής βρέθηκαν 150 άνθρωποι στη θάλασσα μέσα σε λέμβους. Οι υπόλοιποι έμειναν πίσω και ακούστηκαν καταγγελίες περί μη ύπαρξης σωστικών. Οι παρατηρήσεις για τα σωστικά δεν είναι λεπτομερείς καθώς το αναλυτικό report το έχει το πλοίο και το λιμενικό σώμα. Τελικά διατάχθηκε εγκατάλειψη όπως αρχικά μεταδόθηκε; Εν συνεχεία ανεστάλη; Κι αν μπορούσε να γίνει, υπήρξε λάθος εκτίμηση στην αρχή;

Το μέχρι στιγμής ένα και μοναδικό θύμα, υπήρξε θύμα του πανικού του ή μιας εσφαλμένης, ανθρώπινο είναι, αρχικής απόφασης;

Συμπερασματικά

Ας κρατήσουμε τα εξής:

1. Στις 19/12/2014 υπήρξαν παρατηρήσεις του PSC που φαίνεται να σχετίζονται από πρώτης άποψης με το ατύχημα.

2. Το πλοίο δεν είχε υπεράριθμους και είναι υπερσύγχρονο

3. Τι προκάλεσε την πυρκαγιά; Γιατί δεν μπόρεσε να κατασβεστεί στο ξεκίνημά της; Είτε με τα αυτόματα συστήματα είτε με τον απαραίτητο εξοπλισμό που κάθε πλοίο διαθέτει. Δεν έγινε αντιληπτή; Ο ανθρώπινος παράγοντας πιθανώς να έπαιξε το ρόλο του.

4.  Γιατί χάθηκε το πηδάλιο;

5. Μελέτη των δεδομένων και καταγραφών του SVDR.



*** ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΔΙΧΩΣ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΑΔΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ
Νεότερη Παλαιότερη
--------------
Ακούστε το τελευταίο ηχητικό από τη ΜΕΣΗ ΓΡΑΜΜΗ


Η Freepen.gr ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα / αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους και δε σημαίνει πως τα υιοθετεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω e-mail